Een communicatiemedewerker met een scherpe pen  

november 2018 

Een grote kraamzorgorganisatie vraagt om een communicatiemedewerker met een scherpe pen. Je krijgt in die functie alvast een stuk beter betaald dan een kraamverzorgende. Het is een bedrag tussen de 3000-5000 euro per maand. Nu maar hopen dat het helpt. Die scherpe pen. 

Waarom een communicatiemedewerker in de kraamzorg een scherpe pen nodig heeft is mij een raadsel. Ik krijg niet de indruk dat ouders in Nederland zitten te wachten op een kraamzorgorganisatie die lekker scherp kan vertellen waarom ouders kraamzorg bij deze organisatie moeten afnemen. Ouders willen gewoon horen wat ze kunnen en mogen verwachten van de kraamverzorgende. Over welke onderwerpen krijgen wij kundige adviezen. Wat doet de kraamverzorgende wel en wat doet ze niet en krijgen wij alle uren kraamzorg die we nodig hebben? Krijgen we alvast niet meer dan 2 verschillende verzorgenden? Iedere keer weer een vreemde in huis; daar zien veel ouders tegenop. Houden de kraamverzorgenden rekening met onze eigen ideeën en wensen over bijvoorbeeld bevallen, voeding, temperaturen, schoonmaken en/ of slapen. Dat zijn zaken die jonge ouders willen weten. Dat hoef je niet scherp op te schrijven, dat moet je gewoon op kunnen schrijven zodat iedereen het begrijpt. 

Desnoods doe je er dan, als communicatie expert, een tekenfilmpje bij. Dat is heel normaal tegenwoordig. Ik had daarom meer verwacht dat een communicatiemedewerker in de kraamzorg vooral goed moet kunnen tekenen. Of een fijne wame stem en gezellig kapsel moet hebben zodat ze leuk kan vloggen. Want dat is  best "hot" tegenwoordig. Met een goede vlogger in de organisatie kan je, in theorie, vast een boel potentieële clienten verleiden te kiezen voor jouw organisatie.

Want daar hebben de ruim honderd kraamzorgorganisaties in Nederland het maar druk mee. Met mensen verleiden om te kiezen voor de organisatie want de concurentie is groot. En zo wordt er wat getwitterd, geinstagramd, gefacebookt, gelinked-in en filmpjes op sites gezet.  

Arme aanstaande ouders denk ik wel eens. Ze moeten zich goed voorbereiden. Een beetje babyuitzet kost tegenwoordig al snel 8000 euro las ik laatst. De communicatiemedewerkers in de babyspullenindustrie beschrijven met scherpe pen waarom de baby echt niet zonder kan. 

En dan moet je ook nog kraamzorg gaan zoeken. Google je kraamzorg dan krijg je een eindeloze rij kraamzorgorganisaties en zzp-ers. Allemaal in kekke kleuren en flitsende foto's. Er wordt met diverse  handige en wat onhandige maar wel gezellige pennen beschreven waarom kraamzorg nodig is en waarom van deze organisatie. Het mag inderdaad misschien toch wel eens wat scherper, denk ik soms.  Want de organisatie die zich er op voor laat staan dat de prachtige fruithappen in de vorm van duikboot of groentetuintjes die de "meiden"IEDERE DAG  maken, een onvergetelijke prachtige herinnering zullen zijn voor mama én papa, moet misschien nog wel wat leren over scherp de professionele pen hanteren...

Als woordvoerder van de NBvK moet ik het niet van mijn scherpe pen of tong hebben. We moeten met communicatie in de kraamzorg tenslotte verbinden en vertellen hoe mooi het werken in de kraamzorg kan zijn wanneer je de tijd en mogelijkheden hebt om je werk goed te doen.  Zodat er genoeg mensen in de kraamzorg willen en kunnen blijven werken. Daarnaast moeten we op een warme wijze duidelijk maken aan alle toekomstige ouders in Nederland hoe fijn het is wanneer er  een kraamverzorgende door het huis loopt en zorg voor alles wat nodig is in die eerste dagen na de geboorte van een kind. Dat alle scherpe randjes die wellicht ook gevoeld en ervaren worden, een beetje roze en zacht gemaakt kunnen worden door die toffe aardige kundige mevrouw die zich kraamverzorgende noemt.  Dat je daar helemaal bijna niets voor hoeft te betalen omdat kraamzorg nog altijd basiszorg is. En we dat met z'n allen in Nederland betalen voor iedere zwangere vrouw en baby. Omdat dat in de wet staat. Omdat dat een mensenrecht is. 

UIteraard blijft het dan wel een scherp randje dat voor veel mensen de eigen bijdrage die men voor kraamzorg moet betalen (als je niet aanvullend verzekerd bent) vaak maakt dat ze niet volledige zorg durven aan te vragen.  En dat mochten mensen wel hebben kunnen sparen voor de eigen bijdrage,  ze geen volledige kraamzorg  krijgen omdat de kraamzorgorganisatie niet voldoende personeel heeft om de zorg te geven waar mensen wettelijk recht op hebben. 

Ook blijft het scherp steken wanneer een zzp-er niet betaald krijgt voor haar werk als kraamverzorgende omdat de verzekeraar of de organisatie niet uitbetaald. Of wanneer een kraamverzorgenden in loondienst slecht 2/3 van haar werktijd betaald krijgt en de rest onbetaald in eigen tijd moet doen en dat moet zien als investering in haarzelf. 

Uiteraard blijf ik daar wel scherp op. En daar kan geen communicatie medewerker met een scherpe pen iets warm en zacht van maken. 

 Siska de Rijke