Samen sterk!

Woensdag 10 januari 2018 vond de jaarlijkse Algemene Ledenvergadering van de NBvK plaats in het gezellige restaurant Bel Ami te Bussum.

 

We hadden volle bak! (en Clooney-koffie (jammer dat hij zelf niet inschonk), taartjes en een heerlijk diner). Vooral de ZZP’ers waren goed vertegenwoordigd. Er speelt natuurlijk momenteel een hoop en de ontwikkeling in geboorteland gaat snel; daar wil je als ondernemer uiteraard graag van op de hoogte zijn.

Wat na deze dag wel blijkt is dat we met elkaar al heel wat bereikt hebben. Regionale groepen krijgen vorm, samenwerkingsverbanden beginnen te ontstaan en we vergaren steeds meer kennis, mede met ondersteuning van ‘onze’ club, de NBvK, om steeds meer te professionaliseren.

Doordat er sinds vorig jaar contributie is geheven (welke overigens niet verplicht is maar wil je profiteren van de faciliteiten dan hangt daar natuurlijk een prijskaartje aan) waardoor een aantal belangrijke zaken zijn ontwikkeld waar je eigenlijk als ondernemer niet buiten kunt (het verslag van de ALV gaat nog rond).

Wat mij vooral opviel, buiten een hoop gezelligheid, was de gedrevenheid om er met elkaar wat moois van te maken. Daar krijg je het gewoon warm van (of het was van de wijn die tijdens het diner rijkelijk vloeide). Waar in het verleden veel ZZP’ers als éénpitter door het leven gingen zie je nu de bundeling van verschillende expertises waardoor je met elkaar een mooi product kunt leveren. Om het nog krachtiger te maken zou het geweldig zijn als meer collega’s zouden instappen als betalend lid om de NBvK nog sterker, en de faciliteiten nog professioneler te maken. Er is ingestemd met een instaptarief welke vrij hoog lijkt te liggen maar als je alle producten zelf moet gaan regelen kom je een stuk hoger uit, als je het al voor elkaar krijgt zonder achterban. Nu is er gestemd voor een kortingstarief voor groepen en het bedrag is ook nog eens aftrekbaar. Geen enkele Belastingman/vrouw die er mee akkoord gaat dat je geen onkosten maakt tijdens het ondernemen en dat is wat we uiteindelijk willen doen.

Wat mij verontrust is dat er een aantal collega’s uit de samenwerkingsgroepen stappen om weer terug te gaan naar het oude systeem; het werken op detacheringsbasis voor bureaus, in de veronderstelling dat nu de wet DBA vertraging oploopt, of wordt vervangen door een andere regeling die ook schijnzelfstandigheid moet voorkomen, het werken op deze oude basis geoorloofd is. Deze ontwikkeling geeft bureaus straks weer de gelegenheid op zelf een tarief te bepalen waar ze mensen voor willen inhuren en ook weer eisen gaan stellen hoe je je zorg invult. Dit lijkt mij geen fijne ontwikkeling. Ook al ga je bij verschillende bureaus op deze manier aan de slag, zolang je niet duidelijk kunt aantonen dat je daadwerkelijk onderneemt (zelf klanten werft, zorgdraagt voor acquisitie, een gedegen administratie, zelf de verantwoordelijkheid neemt voor de uitvoering en de achterwacht)  is het risico zeer groot dat je een flink bedrag aan belastingen kunt gaan afrekenen.

Het was leuk om wederom zoveel gedreven collega’s te ontmoeten!

Manon Aué

Ondernemer in Geboortezorg