Wat kan je doen wanneer jouw opdrachtgever de rekening niet betaald? 

Januari 2019 

Wij krijgen afgelopen jaar  en deze maand vooral, regelmatig vragen van zzp-ers die tot hun schrik erachter komen dat niet alle kraamzorgorganisaties de rekening betalen voor de diensten van een ZZP-er. De schade kan oplopen tot duizenden euro's. De NBvK denkt graag met je mee, mocht je deze problemen willen voorkomen of nu mee te maken hebben. 

Wij hebben de volgende tips: 

  1.  Sluit een goede juridische bijstand verzekering af die ook incassotrajecten dekt. 
  2.  Stuur altijd een goede en uitgebreide opdrachtbevestigingnaar de opdrachtgever zodra je in een gezin wordt ingezet. Waarbij je afgesproken uurtarief en betalingstermijn factuur aangeeft. Doe dit ook als je een algemene samenwerkingsovereenkomst hebt afgesloten met een organisatie. Dit kan naar per mail naar de planning die jou heeft ingezet.  
  3.  Vermeldt in jouw factuur wanneer je wilt dat deze betaald is; binnen 2 weken, 1 maand of anders. 
  4.  Zodra de betalingstermijn verstreken is, stuur dan een vriendelijke herinnering, je kan dit eventueel combineren met een (vriendelijk) belletje. 
  5.  Stuur een tweede herinnering mocht er nog niet betaald zijn engeef aan dat wanneer de factuur niet binnen een bepaalde tijd betaald is, je vervolgstappen gaat ondernemen. 
  6.  Schakel je verzekering in en laat een jurist een brief schrijven en durf verder te gaan indien nodig: schakel rechter in. 

Mocht je geen verzekering hebben, pas dan op met het inschakelen van incassobureau's. Het kan zijn dat enkel herinneringen en dat kun je natuurlijk ook zelf. Daarbij kan het zijn dat je eventueel juridische  stappen alsnog via een advocaat moet gaan doen. 

Mocht het bureau failliet zijn, zorg dan snel dat jouw rekening bij de curator terecht komt.  

Eventueel kan de NBvK haar leden in contact brengen met een advocaat voor advies.
De kosten voor deze advocaat betaal je zelf.